De Toekomst Van Het Financieeladvies

De Toekomst Van Het Financieel Advies

Het kon niet uitblijven, de zoveelste poging om hypotheekadvies digitaal te gaan maken. Afgelopen weekend lanceerde Independer een robot die zich als hypotheekadviseur gaat uitgeven. Middels algoritmes geeft de robot een hypotheekadvies en dan de keuze voor een geldverstrekker en daar komt ie, uiteraard Execution Only (Heb jij veel kennis of ervaring met financiële producten en geen behoefte aan advies? Dan kun je kiezen voor ‘execution only’. Dit betekent dat je, zonder hulp van een adviseur, een product afsluit)* passage van de AFM. Dit betekent dus dat geen enkele geldverstrekker verantwoording gaat nemen en zolang daar geen verandering in komt zal het mij verbazen dat deze pilot wel zal slagen. Natuurlijk, de wereld wordt steeds digitaler maar even belangrijk lijkt mij het persoonlijk contact en de kennis en ervaring van een ‘echte’ adviseur. Sinds februari werkt Riccardo Winants in opdracht van Gilissen Finance aan een diepgaand onderzoek naar de gang van zaken rondom een hypotheekadvies en tot op heden kunnen we hier een aantal conclusies verbinden.

  

Conclusies bestaande relaties

Uit het lopende onderzoek van Riccardo (HBO 4e jaars aan de faculteit Commercieel en financieel management) blijkt dat veel bestaande relaties, die het volledige adviestraject hebben doorlopen, aangeven juist de persoonlijke aandacht op prijs te hebben gesteld. Zelden kwam naar voren dat het prettig was dat ik, als hypotheekadviseur, hun heel goed de annuïteit had uitgelegd of dat zo blij waren met de financieringsopzet, nee het ging over zaken waar je als aspirant koper niet bij stil staat, zoals bijvoorbeeld hoe moet ik bieden, wat komt er allemaal bij kijken, wat betekend een kettingbeding en hoe snel krijg ik mijn hypotheek rond. Dit soort vragen zullen niet door de robotadviseur worden beantwoord. 

Prijs

Zal de prijs dan een rol gaan spelen? Zeker, de consument wordt steeds kritischer dus met € 2.500 of € 3.000,- voor een starter kom je zeker niet meer weg. Ook hier kijken we weer naar de aanbieders die aan het einde van de rit worden aangeboden aan de starter, dit zijn moderne partijen, die met een beetje pech over 10 jaar van de markt verdwenen zijn. Wie nu zijn rente moet verlengen bij Gmac hypotheken of Royal Bank of Scotland snapt wat ik bedoel. Ook bieden deze aanbieders vaak afwijkende voorwaarden, zoals een verpande dekking van een verzekering bij overlijden. Die kun je uiteraard ook snel en zelf afsluiten ( a € 175,-) maar hoe weet je nu hoeveel je nodig hebt en of je geaccepteerd wordt. Kortom, de grootbanken doen hier (nog) niet aan mee, waarom zal dat zijn?

Als laatste punt en dan spreek ik uit ervaring, is de lancering van deze manier van hypotheekadvies apart te noemen. Als je kijkt naar de huidige, oververhitte verkopersmarkt, waar de gemiddelde huizenkoper 25 minuten mag kijken en dan een week later een biedingsformulier moet invullen, zal een makelaar het advies van een robotadviseur niet zo serieus nemen. Niet dat het advies slecht is, sterker nog, dit kan uitstekend passen maar omdat de makelaar opkomt voor de belangen van de verkoper en de haalbaarheid wil toetsen, en laat die man en/of vrouw die het huis verkoopt nou ook een echt mens zijn. 

Bent u nieuwsgierig geworden hoe Gilissen Finance het aanpakt? of wit u eens vrijblijvend hierover van gedachten wisselen?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op voor de mogelijkheden.

SHARE IT:

Related Posts